تومور مارکر چیست؟



مور مارکر ماده ای است که توسط سلول های بدن تولید می شود و اطلاعات بسیار خوبی از میزان تهاجمی بودن سرطان، امکان درمان با درمان های هدفمند را در اختیار پزشک قرار میدهد. این ماده معمولا توسط سلول های سرطانی یا دیگر سلولهای بدن در واکنش به سرطان یا شرایط خوش خیم تولید می شود.

عمدتا تومور مارکرها توسط سلولهای سرطانی تولید می شوند و در مایعات بدن افراد مبتلا به سرطان مثل ادرار و خون یافت می شوند. در ادامه این مقاله از سایت آزمایشگاه رویش سبزوار همراه ما باشید تا در خصوص این موضوع اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

کاربرد تومور مارکر چیست؟

تومور مارکر ها کاربردهای مختلفی دارند. برخی تنها در یک نوع سرطان ایجاد می شوند و برخی دیگر در چند نوع سرطان موجودند. دو نوع تومور مارکر وجود دارند که از آنها برای درمان سرطان استفاده می شود.

تومور مارکر های گردشی

تومور مارکر های بافت

تومور مارکر بافت

از این نوع تومور مارکر در موارد زیر استفاده می شود :

– تشخیص مرحله پیشرفت سرطان

– ارزیابی میزان پیشرفت

– و در نهایت انتخاب بهترین گزینه برای درمان.

سطح تومور مارکر در تعیین و پیش بینی وضعیت بیمار و مرحله بیماری بسیار موثر است. برای مثال آلفا فیتوپروتئین که در سرطان بیضه از خون اندازه گیری می شود؛ به تعیین مرحله پیشرفت بیماری و روند درمان کمک می کند.

اندازه گرفتن سطح تومورمارکر ها در بدن در تعیین روند کلی درمان به پزشک کمک می کند. برخی از تستهای تشخیصی به وسیله آزمایش مشخص می کند که آیا درمان های تعیین شده به بیمار کمک خواهد کرد یا خیر.

تومور مارکر های گردشی

این نوع تومورمارکر ها که در ادرار ، خون ، مدفوع و یا سایرمایعات بدن برخی افراد مبتلا به سرطان یافت می شوند. کاربردهای زیر را دارند:

– تعیین و بررسی میزان پیشرفت سرطان

– تشخیص باقیمانده سرطان بعد از درمان

– ارزیابی میزان پاسخ دهی به درمان

– بررسی و تعیین میزان مقاومت سرطان به درمان

وجود مقدار بالای این نوع از تومور مارکر ها می تواند نشانه ای از سرطان باشد اما به تنهایی معیار تشخیص سرطان نیست. یعنی شرایط غیر سرطانی هم میتواند باعث افزایش برخی از انواع تومور مارکر ها شود.

بنابراین در کنار اندازه گیری این تومور مارکر ها تست های تصویر برداری و بیوپسی نیز انجام خواهد شد.

تومورمارکر ها چگونه اندازه گیری می شوند؟

زمانی که هدف از اندازه گیری تومور مارکر ها تعیین اثر بخشی درمان یا بررسی بازگشت سرطان باشد، سطح مارکرها در زمان های مختلف و در چند نمونه بعد از درمان بررسی خواهد شد. با این کار تغییر سطح مارکر در طول زمان مشخص می شود.

برخی از مارکرهایی که در طول زمان تغییر نمی کنند، باعث می شود فرد گزینه مناسبی برای هدف درمانی شود. برخی از مارکرها نیز در طول درمان یا بعد از آن جهش داشته و تغییر خواهند کرد.

نقش تومورمارکرها در غربالگری های سرطان چیست؟

تومورمارکرها در تعیین روند درمان و ارزیابی احتمال بازگشت دوباره سرطان بسیار مفید اند اما نمی توانند به طور قطع تعیین کنند که آیا فرد به سرطان مبتلاست یا خیر.

به عنوان مثال در سرطان پروستات که سطح PSA با تست آنتی ژن اندازه گیری می شود در غربالگری های سرطان پروستات استفاده می شود. با این حال بالا رفتن سطح PSA ممکن است به دلیل اختلالات خوش خیم پروستات باشد و یا سرطان پروستات ! بنابراین الزاما بالا بودن سطح PSA نمی تواند دلیلی برای ابتلای فرد به سرطان پروستات باشد.

انواع تست تومور مارکر

تست تومور مارکر CEA یا آنتی ژن کارسینو امبریونیک

تست تومور مارکر AFP یا آلفا فیتو پروتئین

تست تومور مارکر Beta HCG

تست تومور مارکر CA 19_9 یا کربوهیدات آنتی ژن ۱۹_۹

تست تومور مارکر CA 15_3 یا کربوهیدرات آنتی ژن ۱۵_ ۳

تست تومور مارکر CA_ 125 یا کربوهیدارت ۱۲۵

تست تومور مارکر Free PSA یا آنتی ژن اختصاصی پروستات

عمده آزمایشهای تومور مارکر در آزمایشگاه رویش بصورت روزانه انجام و گزارش می شوند از جمله : CA 19-9 , CA15-3 , CA125 , CA72-4 , CEA , AFP , PSA , Free PSA , HE4 ، PTH که امکان بررسی سرطان در اندامهای مختلف را فراهم می نمایند.

نتایج آزمایش های فوق در موارد اورژانس ظرف مدت کمتر از 24 ساعت از زمان خون گیری آماده گزارش خواهند بود.

انواع تومور م ارکر ها

سرطان پستان

CA15-3

CEA

HER2

ER

PR

سرطان تخمدان

CA125

CEA

HE4

Beta hCG

Inhibin A &B

AFP

CA72-4

سرطان رحم و سرویکس(سرطان دهانه رحم)

CA125

CEA

سرطان ریه

CA125

CEA

Cyfra 21-1

NSE

سرطان روده

M2PK

CEA

CA19-9

CA72-4

سرطان معده

CEA

CA242

CA19-9

CA72-4

HER2

سرطان پانکراس

CA125

CA19-9

CEA

سرطان کیسه صفرا

CA19-9

CEA

سرطان کبد

AFP

CEA

CA19-9

سرطان پروستات

PSA

Free. PSA

سرطان بیضه

AFP

Beta HCG

CEA

سرطان مثانه

CEA

NMP22

سرطان تیروئید

CEA

Thyroglobulin

Calcitonin